آموزش ترانه سرایی

این وبلاگ باهدف ایجاد فضای هنری با پشتبانه ی علمی ساخته شده و تجربه های هنری من در آن منتشر میشه

آموزش ترانه سرایی

این وبلاگ باهدف ایجاد فضای هنری با پشتبانه ی علمی ساخته شده و تجربه های هنری من در آن منتشر میشه

تناقض

تناقض چیست؟؟؟؟))))))

تناقض (پارادوکس): آوردن دو واژه یا دو معنی متناقض در کلام، طوری که آفریننده ی زیبایی باشه. زیبایی تناقض در اینه که ترکیب سخن به گونه ای باشه که تناقض منطقی اون از قدرت اقناع ذهنی و زیبایی اون کم نکنه... 

هرگز وجود حاضر غایب شنیده ای / من در میان جمع و دلم جای دیگر است
کی شود این روان من ساکن / این چنین ساکن روان که منم
کوش ترحمی کو کز ما نظر نپوشد / دست غریق یعنی فریاد بی صدایم
از تهی سرشار، جویبار لحظه ها جاری است.

در بیت اول ،‌«حاضر و غایب» به هم اضافه شده و غایب، صفت حاضر واقع شده.
به این معنی که این دو صفت متناقض اند. موسیقی معنوی بیت، از این آرایه ی شاعرانه – که نوعی تناقض است – پدید میاد. این آرایه روتناقض (پارادوکس) میگیم.
در مثال دوم ، واژه های «ساکن» و «روان» هر یک دو بار بکار رفته. این دو واژه ضد یکدیگرو به تعبیری دقیق متناقض اند. یعنی بود یکی بدون تردیدنبود دیگری رودر پی داره. اما شاعر در مصراع دوم با این دو واژه چه کرده؟«روان» رو صفت «ساکن» قرارداده و هنرمندانه مخاطب خودش رو اقناع کرده که امری روکه عقلاً غیرممکن به نظر می رسه، بپذیره. این آرایه ی هنرمندانه ذهن مخاطب رو درگیر می کنه و به کاوش وا می داره.به این ترتیب، تلاش ذهنی لذت بیشتری روعاید خواننده میکنه.
در مثال سوم، شما با ترکیب «فریاد بی صدا» رو به رو می شید که این هم همون آرایه ی زیبای تناقض هست 

پیروز باشید