آموزش ترانه سرایی

این وبلاگ باهدف ایجاد فضای هنری با پشتبانه ی علمی ساخته شده و تجربه های هنری من در آن منتشر میشه

آموزش ترانه سرایی

این وبلاگ باهدف ایجاد فضای هنری با پشتبانه ی علمی ساخته شده و تجربه های هنری من در آن منتشر میشه

موسیقی درونی

موسیقی درونی ولفظی )))))

به دلیل این که در شعر زیر نمونه های زیاد و زیبایی از موسیقی لفظی وجود داره این شعررو مثال میزنم 
وازتون می خوام بعد از خوندن کل آموزش برگردید و مجددا شعررو بخونید و به موسیقی کلمات دقت کنید
و در ترانه های زیباتون ازش استفاده کنید

پیش از اینت بیش از این اندیشه عشاق بود

 مهرورزی تو با ما شهره آفاق بود

 یاد باد آن صحبت شب ها که با نوشین لبان

بحث سر عشق و ذکر حلقه عشاق بود

پیش از این کاین سقف سبز و طاق مینا برکشند

منظر چشم مرا ابروی جانان،طاق بود

 از دم صبح ازل تا آخر شام ابد

دوستی ومهر بر یک عهد و یک میثاق بود

 سایه معشوق اگر افتاد بر عاشق چه شد

ما به او محتاج بودیم او به ما مشتاق بود

 حسن مه رویان مجلس گرچه دل می برد و دین

بحث ما در لطف طبع و خوبی اخلاق بود

بر در شاهم گدایی نکته ای در کار کرد

گفت بر هر خوان که بنشینم خدا رزاق بود

رشته تسبیح اگر بگسست معذورم بدار

دستم اندر ساعد ساقی سیمین ساق بود

در شب قدر ار صبوحی کرده ام عیبم مکن

سرخوش آمد یار وجامی بر کنار طاق بود

شعر حافظ در زمان آدم اندر باغ خلد

دفتر نسرین و گل را زینت اوراق بود

 

دو واژه ی «پیش و بیش» را در مصراع اول در نظر بگیرید. این دو کلمه تنها در صامت اول با هم متفاوت اند. هم وزنی دو کلمه و هم سانی آن ها در دو واج دیگه سبب افزایش موسیقی درونی مصراع اول شده.
در بیت دوم، دو کلمه ی «یاد و باد» هم این طورند. علاوه بر این ، در کنار هم آمدن بلافاصله آن ها موسیقی بیت روبیشتر می کنه. تو همین بیت دو کلمه «عشق و عشاق» در سه واج مشترک اند. این اشتراک نیز از عوامل ایجاد موسیقی هست. ضمناً واژه ی «عشاق» که کلمه ی قافیه ی مصراع اوله در پایان بیت دوم تکرار شده و این تکرار در افزایش موسیقی شعر مؤثره. هفت بار تکرار مصوت بلند «آ» هم موجب زیبایی و گوش نوازی شده...

پیروز باشید