آموزش ترانه سرایی

این وبلاگ باهدف ایجاد فضای هنری با پشتبانه ی علمی ساخته شده و تجربه های هنری من در آن منتشر میشه

آموزش ترانه سرایی

این وبلاگ باهدف ایجاد فضای هنری با پشتبانه ی علمی ساخته شده و تجربه های هنری من در آن منتشر میشه

اسلوب معادله

اسلوب معادله در شعروترانه))))))


 به معنی به شک انداختنه و در اصطلاح ادبی، به کاربردن واژه یا ترکیبی در دو معنی نزدیک و دور به ذهنه و هر کدوم از اون دو معنی رو بتوان ازش  برداشت کرد. ایهام، هنری ترین آرایه ی معنویه و استاد مسلم آن حافظ هست

نمونه :

- غرق خون بود و نمی مرد ز حسرت فرهاد / گفتم افسانه ای شیرین و به خوابش کردم (رهی معیری )

که شیرین هم به معنی زیبا و دلنشین و هم نام معشوقه ی فرهاد است.

- گفتم غم تو دارم گفتا غمت سر آید / گفتم که ماه من شو گفتا اگر برآید

که بر آید هم به معنی طلوع کردن و هم به معنی اگر امکان داشته باشد است.

- خانه زندان است و تنهایی ملال / هر که چون سعدی گلستانش نیست

گلستان به دو معنی باغ و کتاب گلستان سعدی است

نرگس مست نوازشگرِ مردم دارش / خون عاشق به قدح گر بخورد ، نوشش باد (حافظ)

نرگس مست مردم دار یعنی چشمی که دارای مردمک است و خوش رفتار با مردم.


زهراامیدی