آموزش ترانه سرایی

این وبلاگ باهدف ایجاد فضای هنری با پشتبانه ی علمی ساخته شده و تجربه های هنری من در آن منتشر میشه

آموزش ترانه سرایی

این وبلاگ باهدف ایجاد فضای هنری با پشتبانه ی علمی ساخته شده و تجربه های هنری من در آن منتشر میشه

تمثیل

تمثیل در شعروترانه)))))


وقتی برای روشن شدن مطلبی پیچیده، اون رو به موضوعی ساده تر تشبیه کنیم و یا برای اثبات موضوعی نمونه ای بیاریم، آرایه ی تمثیل به وجود میاد 



مثل:

- من اگر نیکم اگر بد تو برو خود را باش / هر کسی آن درود عاقبت کار، که کشت (حافظ )

- دل من نه مرد آن است که با غمش برآید / مگسی کجا تواند که بیفکند عقابی (سعدی )

- محرم این هوش جز بیهوش نیست / مرزبان را مشتری چون گوش نیست (مولوی )



یا....

مثال از ترانه ی (همون اشکا)نوشته ی خودم:

تومثل شمع خاموشی٬من اما باتو دلگرمم

به امید یه کم سوختن همش دور تو می گردم

ببینید برای درک بهتر مخاطب اومدم مخاطب ترانه رو به شمع تشبیه کردم و گوینده رو به پروانه ای که به دور اون شمع خاموش می گرده .خاموشی شمع تمثیلی از سردی و بی روحی رابطه ست که به خوبی می تونه بیانگر اون حس باشه 


پیروز باشید 

زهراامیدی