آموزش ترانه سرایی

این وبلاگ باهدف ایجاد فضای هنری با پشتبانه ی علمی ساخته شده و تجربه های هنری من در آن منتشر میشه

آموزش ترانه سرایی

این وبلاگ باهدف ایجاد فضای هنری با پشتبانه ی علمی ساخته شده و تجربه های هنری من در آن منتشر میشه

سیاه نویسی

سیاه نویسی در ترانه سرایی))))



سیاه نویسی یعنی یک ترانه گنگ و کور نوشتن با مفهوم سنگین یا اصلا به طور کل بدون مفهوم 

اکثرا وقتی به شاعر یا ترانه سرایی یه حس دست میده و یا الهامی صورت میگیره و مصرع یا یک بیت و دو بیت رو حس میکنه لمس میکنه و مینویسه 

و بعد از گذر شاید حتی نیم ساعت از  اون حس خالی میشه واون حس از وجودش می پره 

وبا خوندن ترانه باز هم نمیتونه اون حس رو برگردونه و با این حال اصرار به نوشتن کنه 


توی اکثر اوقات اون شعریا ترانه گنگ و بی روح و نا مفهوم میشه و درواقع ترانه سرا  سیاه نویسی کرده یعنی موقع نوشتن کامل اون شعر حس و احساسی تو وجودش نبوده 

من خودم خیلی شعر دارم که روی دو بیت و سه بیت موندن  و حتی چندین شعر تک مصرعی دارم که برای نوشتن ادامشون فعلا کاری نکرم چون حس اون شعر هنوز در من برنگشته 

 چندین ترانه هم دارم که اون حس اولیه رو نوشتم و بعد از یکی دوماه دوباره حسم به ترانه شبیه شده و تکمیلش کردم 


پس برای نوشتن و کامل کردن ترانه لجاجت نکنید چون هم ترانه خراب میشه و هم اعصابتون 

وقتی که به دنبال پیدا کردن کلمه و واژه تمام فکرتون رو در گیر کنید چیزی جز سیاه نویسی نکرده اید پس ترانه رو وقتی بنویسید و تکمیل کنید که از احساس و تخیل تون بتونید بهره ببرید نه صرفا از جابجایی و بازی باواژه ها


زهراامیدی