آموزش ترانه سرایی

این وبلاگ باهدف ایجاد فضای هنری با پشتبانه ی علمی ساخته شده و تجربه های هنری من در آن منتشر میشه

آموزش ترانه سرایی

این وبلاگ باهدف ایجاد فضای هنری با پشتبانه ی علمی ساخته شده و تجربه های هنری من در آن منتشر میشه

موضوع اولیه

انتخاب موضوع در ترانه سرایی)))


خوب امیدوارم تا اینجای کارخوب پیش اومده باشید 


بحث موضوع و انتخاب موضوع درزمان مناسب و حسی که در لحظه ی ترانه سرایی داریم خیلی مهمه

اولا باید بگم که ترانه سرایی و سرودن شعر یک حس و یه یورش درونی حساب میشه 

به قولی یک الهام درونی 


پس خیلی وقتا یه شاعر و ترانه سرای قوی هم نمیتونه بشینه و بگه من امروز در این رابطه میخوام ترانه خوب بگم 

به قول گفتنی ترانه یاشعر باید خودش بیاد


ولی بنا بر این که هیچ چیزی مطلق نیست (کار نشد نداره)

حتی همون قلیان یا یورش یا الهام شاعری هم کامل نیست یعنی نمیشه گفت یهو یه شعر یا ترانه کامل به کسی هجوم بیاره و اونو در جا  بشه نوشت 

در واقع نوشتن یک ترانه ی خوب و کامل و پرمحتوا و عام پسند نیازمند وقت کافی٬حوصله،تمرکز،تجربه و علم ترانه سراییه


انتخاب موضوع در بیشتر اوقات بستگی به حس و حال شما در اون لحظه داره!

 پس باید دقت کنید وقتی غم دارید بهتر می تونید غمگین بنویسیدو وقتی شاد هستید بهتر می تونید شاد بنویسید حتی اگه اون غم یا شادی درونی شما به موضوع ترانه تون هیچ ارتباطی نداشته باشه

وقتی غم دارید ترانتون رو به در و دیوار نزنید و ازش یه مرثیه و سوگ نامه نسازید و قتی شاد هستید گل و بلبلش نکنید 

چون ترانه هایی موفق هستن که بشه توی همه حال و همه حس باهاشون ارتباط برقرار کرد 


پس حدوسط رو همیشه رعایت کنید ..


وقتی حس یا یورشی از طرف احساستون بهتون هجوم میاره یا اینکه یهو یه کلمه یا حسی یا موضوعی تو ذهنتون میاد بلافاصله یادداشتش کنید چون اینها مثل احساسات آدمی زودگذرند و از ذهن فرار می کنند

توی تخیل خودتون بهش بال و پر بدید و بعد بنویسید 


مثلا من شخصا یه روز داشتم آلبوم عکسامو ورق میزدم که تو ذهنم گفتم ممکنه فردا اتفاقی برام بیفته و‌این آخرین عکس من باشه؟

به این فکر کردم که چقدر عکسم جدیه و لبخندو انگار ازش دزدیدند  

و این جوری شد که ترانه ی مثبت و به قول دوستان زیبای (آخرین عکس) متولد شد 

اگه من افکار اون روزم رو یادداشت نمی کردم ترانه ی آخرین عکس تو ذهنم قبل از تولد می مرد و دفن می شد


پس احساس وافکار خودتون رو بلافاصله یادداشت کنید و از مرگ ترانه های قشنگ تون جلوگیری کنید

بعد از این که از حس تون و موضوع تون یادداشت برداشتید در اولین فرصت برید سراغش و سعی کنید بهش رسیدگی کنید و نذارید ترانه ی نوزادتون مریض شه 

پروبالش بدید و از احساس و تخیل تون کمک بگیرید و از اون نوشته و یادداشت یک ترانه ی زیبا و هدفمند بسازید 


زهراامیدی