آموزش ترانه سرایی

این وبلاگ باهدف ایجاد فضای هنری با پشتبانه ی علمی ساخته شده و تجربه های هنری من در آن منتشر میشه

آموزش ترانه سرایی

این وبلاگ باهدف ایجاد فضای هنری با پشتبانه ی علمی ساخته شده و تجربه های هنری من در آن منتشر میشه

زنجیره ی واژگانی

زنجیره ی واژگانی)))))))

در بحث ترانه و کلا شعر به مضمون کار خیلی باید توجه داشت
این که ترانه چطور شروع بشه و با چه روالی پیش بره و چطور تموم شه
خیلی مهمه که استارت ترانه جذاب باشه طوری که مخاطب رو برای همراهی تا آخر موزیک دنبال خودش بکشونه 
و اینم خیلی مهمه که ترانه چه پایانی داشته باشه؟
جمع بندی بخش مهمی از ترانه رو تشکیل میده
و یه چیز مهم دیگه این که در ترانه ابیات باید از لحاظ موضوع در یک مسیر حرکت کنند و باهم هم خوانی داشته باشند 
مثلا اصلا جالب نیست که در بیت اول تو ترانه بگیم :
عزیزم تو چقدر مهربونی.من عاشقتم و یهو تو بیت دوم یا سوم بگیم:
برو ازم دور شو.ازت بدم میاد
مهم تر از همه این که این جوری مخاطب گیج میشه می مونه که بمونه؟؟؟ یا بره ؟؟؟

یه آهنگ حدود یک سال پیش اتفاقا از یکی از دوستان دریافت کردم چند روزی داشتم می خندیم دست خودم نبود آخه تو ابیات اول می گفت:
(مگه تو نگفتی من مثل داداشتم ؟)

بعد تو ابیات میانی می گفت:
(چرا دستاتو تو دستام نمیذاری؟
(چرا بغلم نمی کنی چرا نمی بوسی منو از ته دل باعشق ؟)

مگه میشه؟مگه داریم ؟

پس باید در ترانه نویسی بی نهایت به مضمون ترانه و مخصوصا به زنجیره ی واژگانی توجه کرد