آموزش ترانه سرایی

این وبلاگ باهدف ایجاد فضای هنری با پشتبانه ی علمی ساخته شده و تجربه های هنری من در آن منتشر میشه

آموزش ترانه سرایی

این وبلاگ باهدف ایجاد فضای هنری با پشتبانه ی علمی ساخته شده و تجربه های هنری من در آن منتشر میشه

سبک ها

سبک های ترانه)))))))


واژه ی ترانه در قدیم در معنای رباعی به کار میرفت. به عبارتی قدیما به هر تصنیفی که سه گوشه داشته باشه ترانه گفته میشد. در قدیم همچنین واژه ی ترانه رو گاه در معناهای سرود، نوا و نغمه به کار میبردند


استخون بندی یک ترانه شامل چندین بخش میشه که این بخشها در جایی به هم وابسته اند یا اصولا مستقل از هم هستند...

مثل وزن مناسبو

 طرح اصلی یا موضوع ترانه


اصلی ترین سبک های ترانه سرایی:

عشقی

اجتماعی 

توصیفی 

اعتراضی

وصف و مدح  



که منظور از اون طرز بیان موضوع ترانهاست و به دو شکل (اول شخص) و (سوم شخص) در ترانه جریان داره و در مواردی تلفیقی از این دو هست.

زبان سرایش

که می تونه  زبان گفتاری باشه یا زبان معیار نوشتاری

که همون ادبی و عامیانه میشه .


تمایز بین ترانه و شعر»»»

بعضی به اشتباه ترانه رومعادل شعر می دونند. ولی شعر چه در قالب شعر کلاسیک و چه در قالب شعر آزاد یک اتفاق ادبیه  که احساسی رو با کمک کلمات و خیال پردازی به خواننده منتقل می کنه که در هر دو سبک کلاسیک و آزاد مقتضیات و قواعد خاص خودش رو داره.اما ترانه سروده ای هست که به هدف هم آغوش شدن با موسیقی نوشته می شه واین نوشته باید بتونه برای قالب موسیقایی مدّ نظر سراینده یا آنچه با هماهنگی آهنگساز تعیین می شه، کارکرد مناسبی داشته باشه. شعر می تونه به عنوان ترانه هم استفاده بشه مانند شعر های حافظ در موسیقی سنتی اما ترانه محدود به شعر نیست. در ترانه لزومی به رعایت پارامترهای شعری نیست و مهم اینه که ترانه بتونه با موسیقی مورد نظر یک ترکیب دلنشین ایجاد کنه. به این ترانه توجه کنید: 




باز ای الهه ناز

با غم من بساز-- 

کاین غم جانگداز

برود زبرم 


و ترانه های دیگه که ماندگار شده اند اما خودِ متن ترانه از نظر ادبی ارزش شعری چندانی نداره اما نوشته بسیار مناسبی برای کارکرد موسیقایی بوده و در ترکیب با موسیقی مناسب خودش بسیار دلنشین شده. ترانه ها به خصوص در کارهای جدید مانند رپ یا راک و کارهای مدرن دیگه حتی از اول تا آخر یک ترانه می تونه با تغییر ریتم و وزن همراه باشه یا حتی در مواقعی بدون وزن باشه و یا هر نوآوری ای که ترانه سرا و آهنگ ساز براش در نظر بگیرند مهم اینه که مجموعه کار یک اثرِ قابل قبول از آب در بیاد. 

در مجموع باید گفت ترانه با وجود بهره بردن از زیبایی های ادبی باید در قالب موسیقایی ارزیابی بشه نه در قالب ادبی محض!! 


زهراامیدی