آموزش ترانه سرایی

این وبلاگ باهدف ایجاد فضای هنری با پشتبانه ی علمی ساخته شده و تجربه های هنری من در آن منتشر میشه

آموزش ترانه سرایی

این وبلاگ باهدف ایجاد فضای هنری با پشتبانه ی علمی ساخته شده و تجربه های هنری من در آن منتشر میشه

مفاهیم اولیه ی ترانه سرایی

مفاهیم اولیه ی ترانه و ترانه سرایی)))


قبل از هرچیز باید بگم برای فراگیری هرچیز صبوری و دقت خیلی لازمه 

و چون انسان های احساسی کم طاقت و کمی عجول هستن 

من باز هم تاکید میکنم لطفا برای یادگیری صبر داشته باشید و تمام مراحل را با دقت دنبال کنید



اول اینکه در زبان ترانه سرایی و کلا شعر دو زبان وجود داره 

1 زبان ادبی 

2 زبان کوچه بازاری که همون حرف زدن معمول خودمون میشه

که بهش میگن عامیانه 

 


مفهوم  شعر و ترانه فقط جا به جا کردن واژه ها نیست 

یعنی ما اینکه فقط فاعل و مفعول (انجام دهنده و انجام شده  ) را جا به جا کنیم نمیشه که اسم خودمون رو ترانه سرا بذاریم

 

مثال برای جابه جا کردن فاعل و مفعول :


در معمول ما میگیم 


دلمو دادم دستت ولی تو دلم رو شکستی


ولی در زبان ترانه گون :


به دستت دادم دلمو ولی تو شکستی دلمو 


خوب میبینیم که فاعل و مفعول جاهاشون تغییر کرده ولی این نوشته هنوز ترانه نیست چون خیلی چیزا کم داره 


من نمیخوام خیلی بحثمون رو تخصصی کنم و بگم ارایه و جناص و .... چون وقتی کسی اصول رو یاد بگیره خود به خود ارایه ها رو به کار می بره .من میخوام به زبان ساده توضیح بدم پس از این کلمات استفاده نمیشه و جاش طوری توضیح میدم که درکش راحت و آسون باشه   


خوب برگردیم 


در مثال بالا چند مشکل هست 

قافیه رعایت نشده که جزء مهم و اصلی شعر و ترانه هست 

وزن رونی رو نمیتوینم حس کنیم (در مورد وزن در درس های بعد مفصل حرف میزنیم) 


خوب حالا چطور باید این حرف و جمله رو به ترانه و یا شعر تبدیل کنیم؟


خوب برای این کار ما باید یه سری اصل و رعایت کنیم .در ترانه من به شخصه از ساده نویسی متنفرم یعنی استفاده از کلمات دم دستی مثلا دیدید که وقتی توی یه ترانه یه مصرع اخرش میشه (شکستی) همه میتونن حدس بزنن که قافیش (نشستی) یا (بستی )میشه این میشه کلمات دم دستی 

برای اینکه ترانه قوی بشه باید اول اینکه ما به کلمات زیادی دسترسی داشته باشیم و این کار رو میتونم با خوندن دایره المعارف بدست بیارم به این میگن دایره واژگانی یعنی دسترسی یک ترانه سرا به کلمات پس ما هرچی کلمات بیشتری رو بلد باشیم امکان نوشتن و ابراز اینکه چه در دل مون میگذره و اینکه میخوایم چی رو بیان کنیم بیشتره  البته باید مفهوم اون رو هم بلد باشیم


 

خوب تا اینجا فکر کنم مفهوم و کلیات رو کمی یاد گرفتید و با این پیش زمینه راحت میتونید مطالب رو هضم کنید ..



زهراامیدی