آموزش ترانه سرایی

این وبلاگ باهدف ایجاد فضای هنری با پشتبانه ی علمی ساخته شده و تجربه های هنری من در آن منتشر میشه

آموزش ترانه سرایی

این وبلاگ باهدف ایجاد فضای هنری با پشتبانه ی علمی ساخته شده و تجربه های هنری من در آن منتشر میشه

عروض وقافیه چیست؟

عروض و قافیه چیست؟


شعر سخنی موزون و با قافیه ست و منطقیان اگر چه معتقدند که شعر سخنی خیال انگیزه، اما وجود وزن یا وزن و قافیه را برای شعر ضروری دونسته اند. اصولا شعر همیشه برای مردم موزون بوده وفقط در سده ی اخیر، شعرهای بی وزن سروده شده. شعرهای بی وزن هرچند خیال انگیز هم باشند، اما شور و فسون اشعار موزون را ندارند.

مراد از خیال انگیز بودن یک شعر چیه؟ این سوالیه که در برابر شاعران مطرح می شه. اگر بگیم : "خورشید طلوع کرد" تنها خبر از طلوع خورشید داده ایم، اما اگر بگیم: "گل خورشید شکفت"، افزون بر دادن خبر طلوع خورشید و آغاز روز، سخن ما خیال انگیز و موزون و زیبا نیز هست. چرا خیال انگیزه؟چون ما پیوند نهانی زیبایی میان خورشید و گل روپیداکردیم و خورشید رو به گل، و طلوعش رو به شکفتن تشبیه کرده ایم. این سخن ما موزون نیز هست، چون بخش هجاهای آن با نظمی زیبا کنار هم نشسته اند و اگر می گفتیم: " گل خورشید شکفته شد"، این سخن ما تنها خیال انگیز بود، اما از نعمت وزن بهره ای نداشت.

وزن به شعر زیبایی سحرآمیزی می بخشه و آن را شورانگیز میکنه. اگر وزن شعری را برهم بزنیم می بینیم که تا چه میزان از زیبایی و تاثیرش در خواننده کاسته می شه.از این رو کسانی که با شعر و شاعری سر و کار دارند، به ویژه با شعر فارسی، باید شناختی از وزن و قواعد ان داشته باشند، زیرا وزن های شعر فارسی از نظر خوش آهنگی و زیبایی و کثرت و تنوع و نظم در جهان بی نظیره....



زهراامیدی